17 Eylül 2012 Pazartesi

PATLICAN ÇIĞIRTMA

   
     TUZ TARLASI

     Ben çok şanslı bir çocukmuşum bunu şimdi anlıyorum. Kaç çocuk tuz tarlası görmüştür ve tuz toplamıştır acaba? Evet evet doğal bir tuzladan söz ediyorum.
     Çocukluğumun iki yılı İzmir- Bergama ilçesinin Zeytindağ kasabasında geçti. Annem ve babam Zeytindağ İlkokulu'nda öğretmendi. Küçük  bir evde oturuyorduk ve çok iyi ev sahiplerimiz vardı. Çiftçilik yapıyorlardı.
     Köy halkının çoğu adından da anlaşılacağı gibi zeytincilikle geçiniyordu. Sele zeytinini kendi topladıkları tuzu kullanarak yapıyorlardı. Koca deniz dedikleri Şakran ve Çandarlı arasında kalan bölgede doğal bir tuzla vardı. (Merak ediyorum şu an oraları da yazlık evler mi kapladı ?)
    Bir gün ev sahiplerimiz  tuz toplamaya giderken bizi de davet ettiler. Bembeyaz bir tuz tarlası önümüzde uzanıyordu ve güneşin vurduğu tuz kristalleri pırıl pırıl parlıyordu. İnanılmaz bir manzaraydı, bu gün bile her hatırladığımda aynı heyecanı hissediyorum. Alttaki çamurlu kısmı almamaya gayret ederek avuç avuç tuzları çuvala doldurduk. Biz çocuklar kısa sürede sıkılıp oynamaya gitsek de ne harika bir deneyim yaşadığımı bu gün daha iyi anlıyorum.
     Size annemin Zeytindağ'da yaşarken öğrenip bana öğrettiği ve halen zevkle yapmaya ve yemeye devam ettiğimiz bir patlıcan yemeği tarifi vermek istiyorum. Yörede bu yemeğe "Çığırtma" deniyor ve patlıcanlar odun ateşinde mutlaka zeytinyağıyla kızartılıyor. Siz daha hafif olsun diyorsanız patlıcanları bir fırça ile yağlayıp fırında da yapabilirsiniz.

 
    PATLICAN  ÇIĞIRTMA

     4-5 adet ince uzun patlıcan
     5 diş sarımsak
     7-8 adet sivri biber
     3-4 adet domates
     zeytinyağı
     bi tutam tuz

     1-Patlıcanları yıkayıp kurulandıktan sonra, tıpkı karnıyarık yapar gibi alacalı soyun.

     2- Bıçak sabit tutulup, patlıcanı döndürülerek helezon şeklinde koparmadan çizin.

     3-Tavaya yağ koyup kızdırın, sırasıyla patlıcan ve biberleri hafifçe kızartın.

     4-Patlıcanların kesik kısımlarına sarımsakları batırın. Domatesleri soyup doğrayın.

     5- Patlıcanları yayvan bir tencereye sıralayın.Üzerine doğranmış domatesleri, biberleri ekleyin.

     6- Tuzunu ekleyin ve patlıcanlar yumuşayıncaya kadar pişirin.


Hiç yorum yok: